×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم

gegli

روانشناسی کلیدی + روانشناسی عمومی

اندیشه طلایی

× 09105656422 ,instagram, shamloo7537
×

آدرس وبلاگ من

khoshbakhti.goohardasht.com

آدرس صفحه گوهردشت من

goohardasht.com/filmmaker

لیست دوستان

امام علیه السلام در برابر قدرتهاى تخریب

امام علیه السلام در برابر قدرتهاى تخریب

مى پرسند:
بر همگان روشن است که روز بروز بر کیفیت و کمیت سلاحهاى مدرن از موشکهاى قاره پیما گرفته تا بمبهاى اتمى و هیدروژنى افزوده مى شود، و این وسائل در دست استکبار جهانى است ، آیا امام زمان علیه السلام مى تواند در برابر این قدرتها ایستادگى کند و جهان را تحت حکومت خود آورد؟
پاسخ :
اولا: اگر از راه اعجاز، نه امور عادى مساءله را بررسى کنیم ، که پاسخ سؤ ال آسان است ، چرا که امدادهاى غیبى و قدرت مطلق خدا پشتیبان حضرت است و همه چیز را براى او یک شبه حل خواهد کرد، به این معنا که اسباب کار را از هر سو فراهم خواهد نمود.
و اگر مسئله را از راه عادى و طبیعى بررسى کنیم ، که پاسخ پشتیبان حضرت است و همه چیز را براى او یک شبه حل خواهد کرد، به این معنا که اسباب کار را از هر سو فراهم خواهد نمود.
و اگر مسئله را از راه عادى و طبیعى بررسى کنیم ، پاسخ فوق این است که مردم دنیا که از ظلم و و جور و فساد به ستوه آمده و تشنه مصلح حقیقى هستند، وقتى که نداى چنین مصلحى به گوششان رسید، خودبخود به سوى او جذب مى شوند و همه امکانات خود را در اختیار این مصلح قرار مى دهند، البته در این صورت هم امدادهاى غیبى به کمکشان خواهد شتافت .
با توجه به امکانات عظیم دنیاى اسلام از نظر اقتصادى ، نیروى انسانى ، جغرافیائى و استراتژیکى که در مراحل اول به امام (عج ) مى پیوندند و منافع اولیه دنیاى استکبار را در اختیار امام علیه السلام قرار مى دهند، مساءله به راحتى حل خواهد شد.
مثال کوچکش پیروزى انقلاب اسلامى ایران در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ در سرزمین خود ما بود که مردم با رهبرى صحیح با مشتهاى خالى همه اسلحه هاى مدرن و پیچیده را در اختیار خود در آوردند، و غول شاهنشاهى را سرنگون نمودند و مشابه این مسئله در دنیا کم نیست مانند: فروپاشى غول کمونیسم در شوروى سابق و نقاط دیگر.
قسط و عدل چیست ؟

مى پرسند:
در روایات مربوط به حضرت مهدى (عج ) به طور تواتر (بسیار) آمده که خداوند، پس از ظهور آن حضرت دنیا را پر از قسط و عدل مى کند آنچنانکه پر از ظلم و جور شده است . (۲۴۱)
منظور از ((قسط))و ((عدل ))و فرق بین این دو چیست ؟
پاسخ :
واژه ((قسط)) بیشتر در امور اقتصادى و توزیع اموال براساس عدالت اجتماعى بین افراد به کار مى رود که در این جهت هیچگونه تبعیضى نباشد (۲۴۲) که در مقابل جور قرار گرفته است ، ولى عدل یک معنى عامى دارد که شامل عدالت در تمامى ابعاد از عقائد و فرهنگ و سیاست و خواهد شد، که در مقابل ظلم است .
توسعه عدل و داد در حدى است که طبق بعضى از روایات نخستین گامى که امام قائم (عج ) پس از خروج برمى دارد این است که سخنگوى آن حضرت به جهانیان اعلام مى کند:
کسانى که مى خواهند حج مستحب بجاى آورند، حجرالاسود و محل طواف را به کسانى که حج واجب دارند، واگذار نمایند (۲۴۳) ضمنا این روایت حاکى از هجوم زیاد مسلمین براى برگزارى حج است براستى چقدر دامنه عدالت گسترش مى یابد؟
((قسط)) و ((عدل )) هر دو بسیار مهم هستند، ولى رعایت ((قسط)) بخصوص در حکومت اسلامى جاى خاصى دارد، مثلا در اسلام باید بیت المال بطور تساوى در بین مستعقین ، توزیع گردد، شیوه امام على علیه السلام چنانکه در گفتارش در نهج البلاغه پیداست ، همین بوده است ، داستان آهن گداخته در رابطه با برادرش عقیل که در خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه آمده ، شاهد گویائى بر این مطلب است این همان قسط است .
و در خطبه ۱۲۶ مى فرماید:
(( و لو کان امال لى لسویت بینهم فکیف و انما المال مال اللّه ؛))
((اگر مال از شخص من بود، آنرا بطور مساوى تقسیم مى کردم ، تا چه رسد به اینکه مال ، از آن خدا است .))
از دیدگاه فقه اسلامى نیز مسئله چنین است ، عالم بزرگ شیخ طوسى (ره ) در کتاب ((خلاف )) (باب العین و قسمة الغنیمة ) در مساءله ۴۴ گوید:
در بیت المال ، بین مردم بخاطر شرافت و یا سابقه بیشتر در اسلام یا دانش و زهد، فرقى نباید گذاشت و شیوه امام على علیه السلام همین بود سپس ‍ مى گوید: اسم بیت المال ، مطلق است و شامل همه مردم مى شود.
محقق عالیقدر صاحب جواهر رحمه اللّه در جلد ۱۶ نیز همین نظر را بیان مى کند.
آرى در پاره اى از موارد بخاطر امور استثنائى ، به بعضى بیشتر داده مى شود، مثلا در غنائم جنگى که یکى از منابع درآمد بیت المال است به جنگجویان پیاده یک سهم و به جنگ جویان سواره دو سهم و به جنگ جویانى که از یک اسب بیشتر دارند، سه سهم داده مى شود، ولى این فرق به خاطر مخارج خوراک آن اسبها است ، و حاکى از تبعیض این فرق به خاطر مخارج آن اسبها است ، و حاکى از تبعیض در تقسیم بیت المال نیست .
ناگفته نماند که منابع بیت المال متعدد است :
۱- زکاة
۲- خمس
۳- انفال (غنائم جزء انفال است ).
۴- جزیه (که از اهل کتاب گرفته مى شود).
۵- خراج ؛ مقدار مالى که طبق قرارداد حکومت اسلامى و کارکنان زمین از محصول زمین یا قیمت آن گرفته مى شود آنهم باید از اراضى خراجیه یعنى از زمینهایى که مسلمین به اذن امام معصوم علیه السلام با قهر و غلبه یا از روى مصالحه از کفار گرفته اند باشد.
۶- فیئى (به معنى بازگرداندن است ) و منظور اموالى است که بدون زحمت از کفار بازگردانده شده و در اختیار مسلمین قرار مى گیرد، که طبق آیه ۶ و ۷ سوره حشر این اموال مال خدا و رسول و بستگان پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم و یتیمان و مستمندان و درماندگان راه خدا است ، بنابراین فرق بین فیئى و غنائم جنگى .
(باید توجه داشت که درآمد فیئى ، داخل در بیت المال نیست و اختیارش در دست رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم و بعد از آن حضرت در اختیار بستگان آن حضرت است و در زمان غیبت با ولى فقیه است تا به مصرف تعیین شده برساند.)
به هر حال قسط اسلامى که تقسیم و توزیع عادلانه بیت المال است بدون هیچ گونه تبعیضى ، در عصر حکومت درخشان امام عصر(عج ) در اختیار مستحقین قرار مى گیرد (۲۴۴) و به این ترتیب امر توزیع که از مهمترین و پیچیده ترین شاخه هاى اقتصادى است به نحو عادلانه و احسن صورت مى گیرد و از شکاف عمیق طبقاتى جلوگیرى مى نماید.
امروز امر توزیع ثروت در دنیا بقدرى مفتضحانه است که مثلا در بعضى از کشورهاى آفریقائى ، مردم دسته دسته از گرسنگى مى میرند ولى در آمریکا و اکثر کشورهاى غربى هزاران دلار خرج ماهیانه سگ خانه شان مى نمایند، با توجه به اینکه این دلارها و منابع آنها را از همین کشورهاى ضعیف ، مثل زالو مکیده و برده اند.
مسلمانان منتظر امام قائم (عج ) باید هم اکنون در جهان ، این زمینه را به وجود آورند، یعنى دست استعمارگران و غارتگران جهانى را کوتاه کنند و ثروتهاى کلان خود را براى خود نگهدارند تا قسط و عدل اسلامى که از اهداف مهم امام عصر(عج ) است کم کم جامه عمل بپوشد و مستضعفان در فکر و عمل و در اقتصاد و توزیع و بر سر کار آیند و به حقشان برسند.
حکومت قائم علیه السلام و پیشرفت علم ؟

مى پرسند:
صنعت در ابعاد گوناگون روز بروز در حال ترقى و پیشرفت است ، آیا در حکومت مهدى (عج ) این پیشرفت صنعتى متوقف مى شود و یا ادامه مى یابد؟
پاسخ :
حکومت امام مهدى (عج ) از متن اسلام راستین سرچشمه مى گیرد و اسلام نه تنها با پیشرفت صنعت و هر علم دیگرى که مانع کمال و رشد انسانها نمى گردد مخالف نیست ، بلکه مؤ ید آن است .
آرى اگر صنایع به صورت عوامل تخریبى و ویرانگر در آیند، اسلام و حکومت امام مهدى (عج ) شدیدا با آن مخالفت مى کند.
حکومت مهدى (عج ) مؤ ید پیشرفتهاى همه جانبه صنعتى است که در خدمت بشر و عدالت و امنیت و آسایش و آزادى به کار رود.
براى اینکه اوج پیشرفت زمان حکومت حضرت مهدى (عج ) را دریابیم به دو روایت ذیل توجه فرمائید:
۱- امام صادق علیه السلام فرمود:
(( ان قائمنا اذا مداللّه لشیعنتا فى اسماعهم و ابصارهم حتى لا یکون بینهم و بین القائم برید؛))
((وقتى که قائم ما قیام کند، خداوند شنوائى گوشها و بینائى چشمهاى شیعیان ما را به گونه اى زیاد مى کند که دیگر بین آنها و امام قائم (عج )، پیک پست نخواهد بود. یعنى آنها مستقیما در هر کجا باشند با امام علیه السلام تماس مى گیرند.)) (۲۴۵)
شاید بتوان گفت : این روایت از تلویزیونهاى دو طرفه و داراى تلفن ، سخن مى گوید، و احتمال دارد که منظور، وسعت دید و اندیشه شیعیان در آن عصر باشد.
مطلب اول را روایت دیگرى که از امام صادق علیه السلام نقل شده تایید مى کند:
(( ان المؤ منین فى زمان القائم و هو بالمشرق یرى اخاه بالمغرب و کذا الذى فى المغرب یرى اخاه بالمشرق ؛))
((در عصر حکومت قائم (عج ) مؤ منى که در شرق جهان است برادرش را که غرب جهان است مى بیند و به عکس مؤ منى که در غرب جهان است برادرش را که در شرق جهان است مى بیند.)) (۲۴۶)
روشن است که : دیدن این چنین ، حکایت از وجود صنایع پیشرفته مى کند.
۲- و در روایت امام باقر علیه السلام فرمود:
((ذوالقرنین (که شرحش در قرآن در اوائل سوره کهف آمده ) در میان نوع ابر مخیر گردید او ابر آرام را برگزید و ابر دیگر که خشن و سرکش است براى صاحب شما (امام قائم (عج )) ذخیره شده است .
روایت کننده پرسید ابر خشن و سرکش چیست ؟
فرمود: ابرى است که همراه رعد و صاعقه یا برق است صاحب شما (امام قائم ((عج )) ) بر آن سوار مى شود و در پله هاى آسمانهاى هفتگانه و زمینهاى هفتگانه بالا مى رود.)) (۲۴۷) به این ترتیب مى بینیم در این روایت اشاراتى به فضاپیماهاى بسیار سریع و تندر و که قدرت وصول به آسمانها هفتگانه را دارند شده است ، اینها و روایاتى از این قبیل ما را به پیشرفت عجیب صنعت در عصر حکومت حضرت مهدى (عج ) رهنمون مى سازد، البته صنعت مثبت نه منفى .
حکومت مهدى (عج ) و تشریفات ؟
مى پرسند:
تشریفات و اسرافکارى در دنیاى روز انسانها را خسته کرده و به زحمت انداخته است ، بخصوص در دنیاى غرب ، مد و مدپرست ، همه زندگى آنها را گرفته و دیگر فکر و ذهن اکثر آنها جز به این امور، کشش دیگر ندارد، آیا در زمان حکومت امام مهدى (عج ) این گونه تشریفات برچیده مى شود؟
پاسخ :
صد در صد مثبت است ، در آن عصر، هر گونه اسراف و اتراف و تشریفات حرام است و در همه چیز سادگى و زهد و پارسائى که اساس پرواز در فضاى معنویت است دیده مى شود، چنانکه اسلام از اول این روش را آورده است .
در این مورد مفضل رحمه اللّه یکى از شاگردان امام صادق علیه السلام گودید: ((در سفر حج ، در مراسم طواف خانه کعبه در حضور امام صادق علیه السلام ، مرا دید و فرمود: ترا غمگین و رنگ پریده مى بینم ؟
عرض کردم : فکرم در این باره مغشوش است که حکومت و سلطنت در دست زمامداران ستمگر عباسى است و همه امکانات و زرق و برق در اختیار آنهاست ، اگر حکومت در دست شما بود ما هم به طفیل شما از آن بهره مند مى شدیم . امام صادق علیه السلام فرمود:
(( امام لو کان ذلک لم یکن الا سیاسة اللیل و سیاحة النهار و اکل الجشب و لبس الخشن شبه امیرالمؤ منین علیه السلام و الا فالنار فنزوى ذلک عنا فصرنا ناءکل و نشرب و هل راءیت ظلامة جعلها اللّه نعمة ؛))
((اگر حکومت در دست ما بود، شبها به عبادت و نگهبانى و رسیدگى به پرونده هاى امور مردم و روزها به جهاد و تاءمین نیازهاى مردم مى پرداختیم ، به خوردن غذاى ساده و پوشیدن لباس خشن اکتفا مى کردیم ، همانند زندگى امیرمؤ منان على علیه السلام در غیر این صورت سرانجام ما آتش ‍ دوزخ بود، اکنون که حکومت در دست ما نیست ، ما به طور متعارف (نه ساده ) مى خوریم و مى نوشیم ، آیا مظلومیتى را دیده اى که خداوند آن را نعمت قرار داده باشد؟)) (یعنى : اکنون که حکومت ما غصب شده ، در لباس و خوراک و زندگى ، راحت تر هستیم ). (۲۴۸)
نظیر این روایت در گفتگوى امام صادق علیه السلام با معلى بن خنیس ‍ رحمه اللّه در روایات آمده است . (۲۴۹)

پانوشت:
۲۴۱- اثباة الهداة ج ۷، ص ۵۱٫
۲۴۲- القسط هو النصیب بالعدل (مفردات راغب حرف عین ) القسط اسم للعدل فى القسم (لافروق اللغویه ).
۲۴۳- سفینة البحار، جلد۱، صفحه ۲۲۵٫
۲۴۴- توضیح بیشتر در این باره ، در کتاب بیت المال در نهج البلاغه ، از استاد آیت اللّه حسین نورى (تنظیم نگارنده ) آمده است .
۲۴۵- بحار، ج ۵۲ ص ۳۳۶٫
۲۴۶- بحار، ج ۵۲ ،ص ۳۹۳٫
۲۴۷- بحار، ج ۵۲، ص ۳۲۱
۲۴۸- بحار، ج ۵۲، ص ۳۵۹٫
۲۴۹- اصول کافى ، ج ۱، ص ۴۱۰٫

سه شنبه 7 فروردین 1391 - 5:24:22 PM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم

آخرین مطالب


نه دروغ زیرکانه ای که همه ما به خودمان می‌گوییم


چرا خانواده تلگرامی یک خانواده منزوی است؟


تفاوتهای زنان و مردان در عشق ورزیدن


نه گفتن هنری که باید آموخت


برای موفق شدن کمی منفی فکر کنید!


چرا همه آدمها به دنیا از دیدی متفاوت نگاه می‌کنند؟


گفته هایی از کنفوسیوس برای زندگی بهتر


به افكار خود هويت بخشيد


این تمرین ساده‌ی نوشتن می‌تواند زندگی شما را متحول کند


راههای ساده برای ایجاد انگیزه


نمایش سایر مطالب قبلی
آمار وبلاگ

1535745 بازدید

201 بازدید امروز

679 بازدید دیروز

3451 بازدید یک هفته گذشته

Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements